Tagasi

Kokkupõrkeid vältiv robotauto „Kimalase lennu” ainetel

-- Nissani väljapanek CEATEC-i messil Jaapanis 2008* --

Mis saaks olla parem viis edendada avariide vältimise tehnoloogiat, kui võtta šnitti nendelt, kes on loodusmaailmas kokkupõrgete vältimisel osavaimate seas? Eeskujuks tasuks seada mesilased.

CEATEC-i messil esitletakse üllatavat projekti. Nimelt on tagasihoidlikud mesilased inspireerinud Nissan Motor Co. uudsete tehniliste lahenduste keskuse insenere looma järgmise põlvkonna tehnikasaavutuste hulka kuuluvat süsteemi, mis aitab hoida ära autoavariisid.

Jaapanis asuva maineka Tokyo ülikooli tuleviku teaduse ja tehnoloogia uuringute keskuse ning Nissani koostööna on loodud biomimeetiline autorobot-ajam. BR23C nime kandev robot-mikroauto matkib mesilase käitumist, lõppeesmärk on luua süsteem, mis võimaldaks kokkupõrkeid teiste objektidega täielikult vältida.

BR23C

Ettevõtte tehnoloogiliste lahendustega seotud suhtekorralduse ning teadus- ja arendustöö tulemusena sündivate kaubamärkide osakonna juhataja Kazuhiro Doi on öelnud, et robotauto BR23C on Nissani neljakihilise turvakilbi edasiarendus. Tugevdatud on selle kilbi kõige seesmisemat kihti, suurendades seeläbi ettevõtte võimekust avarii vältimise tehnoloogiate vallas.

„Mesilane loob lennates omaenda ovaalse personaalruumi, mis on tegelikult üpris meie turvakilbi sarnane,” ütles Doi.


TURVAKILP – Nissani nägemus „sõidukist, mis aitab inimesi kaitsta”

Kuid mis veel tähtsam, selles personaalruumis võimaldavad mesilasel segamatult lennata tema liitsilmad, mis näevad 300 kraadi ulatuses kõigisse suundadesse.

Et luua liitsilma tööpõhimõtet järgiv seade, võtsid insenerid kasutusele laserkaugusmõõtja (LRF).

LRF teeb 180 kraadi ulatuses BR23C ees kindlaks kuni kahe meetri kaugusel asuvad objektid, arvutab kauguse nendeni ja saadab signaali roboti mikroprotsessorile, mis annab seejärel kokkupõrke vältimiseks tarvilikud käsklused.


Mesilase liitsilmad                                                           Takistuse tuvastamine LRF-tehnoloogia abil

„Sekundi murdosa jooksul alates takistuse leidmisest matkib robotauto mesilase liigutusi ja muudab silmapilkselt suunda, pöörates kokkupõrke vältimiseks oma rattaid kas vasakule või paremale. Põhiline erinevus võrreldes teiste kasutusel olevate süsteemidega on see, et vältimismanööver on täiesti instinktiivne. Kui see nii ei oleks, ei jõuaks robotauto takistuse vältimiseks piisavalt kiiresti reageerida,” selgitas liikumislabori juht ja autoroboti projekti peainsener Toshiyuki Andoh.

„Robot peab reageerima instinktiivselt ja silmapilkselt, sest see tehnoloogia vastab „turvakilbi” seesmisele ehk kõige haavatavamale kihile – kihile, milles kokkupõrke vältimist peetakse praegusel ajal vältimatuks. Kogu protsess peab jäljendama mesilase tegevust ajal, mil ta väldib kokkupõrget teise mesilasega. Kõik peab toimuma imekiiresti.”

Kuid erinevalt mesilasest ei saa robot muuta kurssi üles- või allapoole ega ka diagonaalis, vaid ainult kahes suunas – nendes suundades, kuhu rattad saavad keerata.

„Seega, kui mesilasel on teiste mesilaste vältimiseks lõputu arv võimalusi, siis meie oleme sunnitud kasutama peale kiirenduse ja pidurduse kokkupõrke vältimiseks ka pöörde funktsiooni,” lisas Andoh.

BR23C kasutab liitiumpolümeer-akusid, mis on kergemad ja energia-tihedamad, st need kestavad liitiumioon-akudest kauem. Andoh’ sõnul põhineb seadme edu saladus intelligentsetel instinktidel, mitte eriliselt kiirel andmetöötlusel või suurel mälumahul.

„See robot vajab tegutsemiseks lihtsalt iga paari sekundi tagant sisendit. Ta ei salvesta andmeid mällu ega kasuta eelmistest manöövritest tuletatud intuitiivloogikat, seepärast saab vajaminevat mälumahtu mõõta kilobaitides. See võib tunduda üllatav, kuid me ei räägi siin ei gigabaitidest ega isegi mitte megabaitidest.”


See on esimene samm avarii vältimise tehnoloogia suunas, mis Nissani hinnangul jõuab seeriaautode varustusse lähema kümne aasta jooksul.

Kõne alla tuleb ka võimalus liita seade GPS-i satelliit-navigatsioonisüsteemiga, mis juhib sõiduki sihtkohta, aidates teekonnal takistusi vältida.

Nissani ja Tokyo ülikooli ühisuuringud biomimeetilise robotauto vallas on küll alles alanud, kuid kõnealune mesilastelt laenatud tehnoloogia on suur edasiminek lahenduste suunas, mis aitavad ehk ühel päeval avariisid täielikult vältida.

Teised olulised väljapanekud

1. Nutika süütevõtmega mobiiltelefon
Nissan esitleb uut mobiiltelefoni, mis on välja töötatud koostöös Sharpi ja Docomoga. Peale tavapäraste funktsioonide on sel olemas ka kaugjuhtimispuldi funktsioon, mille abil saab juhtida kesklukku ja käivitada mootorit. Eeldatavasti jõuab telefon müügile 2009. aasta mais.

2. Robotagent (RA)
Registreeri oma foto robotagendi abil ja tänu nägude äratundmise tehnoloogiale tervitab seade Sind järgmine kord nagu sõpra, pakkudes just Sinu vajadustele kõige paremini vastavat teavet. Lisaks oskab robotagent koostöös Nissani CARWINGS-süsteemi ja Pivo-kun’i robotiga suunata juhti turismimagnetite juurde.

Robotagent Pivo-kun võeti esimest korda kasutusele Tokyo 2007. aasta moto-show’l esitletud ideeauto Pivo 2 varustuses.

* CEATEC Jaapan: juhtivate IT- ja elektroonikalahenduste kõikehõlmav näitus.
 Toimub 30.09–4.10 Makuhari Messe kompleksis.
 Ametlik koduleht: http://www.ceatec.com/2008/en/