Tagasi

EESTI KORRALDAS ELEKTRIAUTODE AINULAADSE MARATONI

Paljud mootorispordi fännid on juba kuulnud Hankook Balticu 1000 km võidusõidust, mis peetakse 16.–18. juunini auto24ringil. Sportautode mootorite võimas heli kostub kolm päeva järjest ja vaibub ainult öösiti. Ent autod auto24ringilt ei lahku ja põnevust jagub küllaga, kuna üheks ööks olid raja broneerinud elektrilised Nissan LEAFid.

 

16. juuni ööl vastu 17. juunit asusid kolm meeskonda võistlusse maratonil nimega Nissan LEAFi 12 tunni vaikne võidusõit. Eesmärk oli selle aja jooksul läbida võimalikult palju kilomeetreid. Kõik meeskonnaliikmed olid Balti riikide (Eesti, Läti ja Leedu) ajakirjanikud ning kõik Nissan LEAFid on 30 kWh akudega uhiuued mudelid, mille sõiduulatus ühe laadimiskorraga on 250 km.

Selline ettevõtmine ei ole esmakordne mitte ainult Baltimaades, vaid ka kogu maailmas. Praegu on kõige tuntum elektriautode võidusõit Formula E, kuid Eestis sõidavad osavõtjad standardsete Nissan LEAFidega. Neidsamu mudeleid saab osta Nissani esindustest. 

12 tunniga jõuab läbida palju rohkem kui 250 km. Et elektriautod saaksid akusid maratoni ajal laadida, oli energiaettevõte ABB paigaldanud kaks kiirlaadijat. Sarnaseid avalikke kiirlaadijaid leidub kõigi Balti riikide suurimates piirkondades. 

Sellist tüüpi laadija täidab elektriauto aku 80%ni poole tunniga. Seega ootas osavõtjaid ees sõiduoskuste ja vastupidavuse proovilepanek ning nad pidid lahendama keerulise matemaatilise ülesande. 

„Kiirusega 60 km/h saab läbida 250 km. Kuna Nissan LEAFi aku täitub 80%ni vaid 30 minutiga, pidid osalised tõenäoliselt sõitma veidi kiiremini ning mõtlema selle peale, kuidas rajal säästetud aeg kataks laadimisel kaotatud aja,” kirjeldas Nissan Nordic Europe OY Baltikumi kommunikatsioonijuht Mindaugas Plukys katsumusi, millega võistlejad silmitsi seisid. 

Võidusõidu algus

Nissan LEAFi 12 tunni vaikne võidusõit algas 16. juunil kohe pärast Hankook Balticu 1000 km võidusõidu avamist Pärnu kesklinnas. Elektriautode start anti kell 21.20 ja finiš oli kell 09.20 hommikul. 

Võitjaks osutus auto, mis läbib 12 tunniga kõige rohkem kilomeetreid. Arvesse võetie ka laadimisaega, seega ei pidanud ajakirjanikud 12 tunni jooksul pidevalt sõitma. Võistlejad pidid laadimiskohas mitu korda peatuma ning veetma seal 30 minutit.

„Kuna tegemist on esimese omalaadse võistlusega maailmas, ei oska ma ennustada ei lõpptulemusi, läbitavat teekonda ega ka keskmist sõidukiirust. Lõpptulemusest tähtsam on hoopiski see, et võistlejad ja pealtvaatajad saavad osa esmakordsest ja ainulaadsest sündmusest kogu maailmas,” ütles Hankook Balticu 1000 km võidusõidu korraldaja ja idee autor Darius Grinbegas enne võistluse algust.

Elektriautosid näeb auto24ringil nii öösel kui ka päeval. Nissan LEAFid on kõigis võidusõitudes ohutusautod ja autohuvilised saavad proovida elektriauto Race Taxi sõidukeid.

Kasvav populaarsus

„Elektriautod muutuvad järjest populaarsemaks. Leedus on müügikasvu märkiv number olnud kahekohaline, Läti taristu areneb iga päevaga ja Eestis on mõlemad näitajad stabiilselt suurenemas. Sellised üritused nagu elektriautode Vilniuse-Palanga võidusõit ja 12-tunnine maraton aitavad kaasa keskkondlike väärtuste arendamisele, mis on ka meie jaoks oluline. Samuti näitavad need üritused, et elektriautod pole tulevikuteema, vaid suurepärased igapäevaautod juba praegu,” kinnitas Mindaugas Plukys, kes on veendunud, et elektriautode populaarsus suureneb ka edaspidi. 

Suurepärane tõestus tehnoloogia arengust on elektriautode võidusõit Vilniusest Palangasse. Eelmisel aastal läbis võitja selle vahemaa 5 tunni ja 27 minutiga ning sel aastal vaid 4 tunni ja 48 minutiga. Plukys on kindel, et parema tulemuse tõid LEAFi aku arendamisel tehtud uuendused.